Varje sekund tar hjärnan in runt 11 miljoner bitar information. Endast 40 av dem når ditt medvetande. Resten sorteras bort av hjärnans eget “SPAM-filter”. Så, hur gör hjärnan sitt urval?

Hjärnan fokuserar på det som är viktigast för dig. Om du som elev tänker och säger att “jag är värdelös på presentationer” kommer hjärnan att börja leta bevis på att det är sant. Hjärnans SPAM-filter ställer alltså in sig på att ta in information som visar att du har rätt. När eleven tränar på att hålla korta anföranden uppmärksammar han eller hon förmodligen de borttappade orden, fumlet med manus eller bilden som hamnat fel i powerpointen. Eleven hör förmodligen det negativa i lärarens feedback och missar konstruktiv kritik.

Säg “jag kan” så hjälper hjärnan dig

Vi pratar om att eleverna ska ställa in sina SPAM-filter på att de kan. “Jag kan flyga, jag är inte rädd” eller “jag kan lära mig att hålla föredrag”. På så vis kommer hjärnan att uppmärksamma bevis på att du kan. Med rätt filter finns en större chans att man som elev uppfattar konstruktiv feedback, att man vågar prova och att man kan se framgångar i sina försök. Nu kommer du som elev se möjligheter som tidigare varit dolda för dig.


(Från filmen Sällskapsresan. Positivt tänkande “jag kan flyga, jag är inte rädd”.)

Och som lärare är det så klart viktigt att eleverna uppfattar att du förväntar dig att eleverna kan lära sig. Ibland kan det vara nyttigt att påminna sig om självuppfyllande profetior.

Vi ställer in våra egna SPAM-filter på en positiv våglängd och tänker att en ny arbetsdag innebär nya möjligheter att lära och utvecklas som pedagoger. Jag kan utvecklas – jag är inte rädd 🙂

Kära kollegor – ta hand om er!