ZEIGARNIKEFFEKTEN OCH HUR DU AVSLUTAR ARBETSDAGEN

Hajja.nu / Blogg / ZEIGARNIKEFFEKTEN OCH HUR DU AVSLUTAR ARBETSDAGEN

Dags att runda av dagens arbete. Förmodligen har du en drös med oavslutade uppgifter framför dig som troligtvis kommer att pocka på din uppmärksamhet när du kommer hem. Att du har svårt att blockera tankar på arbetet kan kopplas till ett känt psykologiskt fenomen, Zeigarnieffekten. Läs vidare och lär dig strategier för att underlätta för din hjärna att koppla av arbetet.

Det sägs att den ryska psykologen Bluma Zeigarnik på 1920-talet började fundera kring fenomenet när hon betraktade servitörer som jobbade med beställningar. De uppvisade en mycket god förmåga att minnas beställningar de ännu inte färdigställt men när de var klara med en beställning så var den ett minne blott.

Zeigarnikeffekten handlar om att hjärnan vill fullfölja uppgifter och har svårt att släppa de som inte är klara. Om man inte har avslutat en uppgift ökar sannolikhet att man tänker på den vilket kräver mental energi och det blir svårt att att fokusera på nya saker. Uppgiften kommer att dyka upp i huvudet tills du har avslutat den, delegerat den vidare eller på annat sätt slutfört den. Att pausa från arbetet är viktigt för det skapar goda förutsättningar för hjärnan att återhämta sig och du kan jobba effektivare följande dag.

Avsluta din arbetsdag med en ritual

Att avsluta alla arbetsuppgifter i dagens kunskapssamhälle är ju en omöjlighet. Men du behöver faktiskt inte avsluta alla arbetsuppgifter för att kunna släppa dem, “consider it done” räcker. Sätt upp en plan för hur du ska ta gå vidare med de oavslutade arbetsuppgifterna. Avsluta dagen med följande ritual:

Se över dina alla oavslutade arbetsuppgifter.
Skriv ner alla arbetsuppgifterna på en to-do-lista som en grovplanering.
När du är färdig, säg en bestämda fras som markerar att du är helt klar för dagen och redo att stämpla ut, exempelvis “Nu har jag kontroll.”

Nu kan du lämna jobbet bakom dig och låta din uppmärksamhet ägna sig åt allt annat som hjärnan behöver; social tid, lektid, rörelsetid och så klart paustid. När du kommer till jobbet på morgonen möts du över din lista och din plan över arbetsdagen. Hur du kan organisera arbetsuppgifterna i en hjärnsmart ordning är en annan historia …