Våra spegelneuroner är nervceller i hjärnan som fungerar som härmapor. De aktiveras när du själv utför en handling, men också när du ser någon annan utföra samma handling.
Om vi ser någon klämma handen i en bildörr gör det ont. Någon gäspar du gäspar. Någon ler, du ler. Någon är stressad, du blir stressad. Ja, ni förstår principen. Känslor smittar.
Att kommunicera med ansiktet och kroppen är oerhört effektivt. Det tar runt en fjärdedels sekund från det att du som pedagog rynkar ögonbrynen och ser arg ut till att signalerna når elevernas känslohjärna. Innan de ens har hunnit tänka efter har deras kroppar förberett sig för att möta ett hot.
Många gånger är vi ovetandes om vad vi sänder ut mot våra elever. Det betyder ju inte att vi måste möta våra dem med påklistrade leenden och öppna handflator varje sekund och minut. Men det är helt klart värt att bromsa upp och tänka till vad vi sänder när vi möter eleverna.
Om du bestämmer dig för att börja lugnt kommer även du att ha tid för några djupa andetag att varva ner. Om du som lärare gör en lugn entre och möter klassen med ett leende kommer du att “smitta” klassen med lugn och få leenden tillbaka. En liten enkel justering med stora effekter.