LUGNA DIN STRESSADE HJÄRNA!

Hajja.nu / Blogg / LUGNA DIN STRESSADE HJÄRNA!

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Kanske  är du en av dem som förknippar muntliga föredrag med starka negativa känslor. Din hjärna kan stressa dig när du känner att du inte har kontroll över en situation eller när du ska göra något som är ovant och svårt. När du är stressad påverkas tyvärr din tankeförmåga och ditt minne. Inledningen av ditt tal som flöt på så fint när du övade hemma tycks helt omöjlig att minnas när hela klassen stirrar på dig.  Använd dig av följande strategier när du börjar bli stressad:

Sätt etikett på din känsla

Nu känner jag ”oro”, ”irritation” eller kanske”uppgivenhet”. Studier visar att när man sätter få ord på en känsla så bromsas amygdala (hjärnans stressmotor). Stressen sjunker.

Lär dig att det är naturligt att hjärnan blir stressad av det som är nytt och osäkert

Hjärnan avskyr osäkerhet och älskar kontroll. När du får en förklaring på att det är naturligt att nya utmaningar känns stressande – minskar känslan av osäkerhet samtidigt som känslan av kontroll ökar. Stressen sjunker.

När du vet vad som händer i din hjärna kan du också ta kontroll och på så sätt lugna din stressade hjärna