Om testbaserat lärande

Om testbaserat lärande

Blogg
När du skapar nya långtidsminnen aktiveras minnesprocessen som bygger på inkodning, lagring och framplockning.  Vid inkodning (du läser eller lyssnar på information som du ska lära dig) lägger vi ofta stor vikt vid att vara aktiva. Det är bra. Ju mer du tänker till om det du har läst, desto bättre chanser att minnas.  Nät du sen "testar" dig själv genom att återberätta det du läst (framplockning) stärker du alla delar av minnesprocessen. Hjärnavbildningsstudier visar alltså att framplockning ur minnet möjliggör ny inkodning. Varje gång du plockar fram ett nytt minne skapas nämligen ett nytt, likartat minne (multipla minnesspår). På så vis skapar du ett stort minnesnätverk. Ett stort minnesnätverk gör att det är lättare att hitta minnet du söker. Så när det är dags för prov ökar chanserna att…
Läs Mer
STÖTTA SKOLANS VÅRDNADSHAVARE VID DISTANSSTUDIER!

STÖTTA SKOLANS VÅRDNADSHAVARE VID DISTANSSTUDIER!

Blogg, Nyheter
Vill du stötta dina elever och deras vårdnadshavare under distansstudierna? Varför inte erbjuda föräldrarna en digital föreläsning där de lär sig grundläggande principer om hjärnan och lärande som är konstanta i en föränderlig värld! På 45-60 minuter får de konkreta lärstrategier för att hjälpa sina barn till en effektivare studieteknik oavsett ämne. Föreläsningen bygger på den kognitiva neurovetenskapen och hjälper både vårdnadshavare och elever att lära med hjärnan och inte mot den. Kontakta oss för ett upplägg som passar just din skola
Läs Mer
RETAS OCH FÅ EN VÄN FÖR LIVET – DEN SOCIALA HJÄRNAN

RETAS OCH FÅ EN VÄN FÖR LIVET – DEN SOCIALA HJÄRNAN

Blogg
I USA och Kanada har man märkt att narcissismen ökar. Så pass mycket att man har börjat forska på varför. Svaret på frågan hänger ihop med att människor retas mindre med varandra. Mindre ret gör att folk inte kommer ner på jorden utan tar sig själv på för stort allvar. Vad fyller retandet för andra viktiga funktioner?  Att retas (inte att förväxlas med att mobbas vilket är en helt annan historia) är en del i människors sociala kontroll av varandras beteende. Retandet ska avhandla något som är relevant för personen som tar emot retandet men ha med en eller flera markörer som visar att det är på skoj. Det kan handla om markörer som ett litet skratt, en speciell röst eller en glimt i ögat till exempel.  I dagens samhälle…
Läs Mer
ÅRETS JULKLAPP ÄR TILLHÖRIGHET – EN UTMANING FÖR OSS ALLA!

ÅRETS JULKLAPP ÄR TILLHÖRIGHET – EN UTMANING FÖR OSS ALLA!

Blogg
Hjärnan och därmed vi är skapad för att ha människor omkring oss. Det är till och med så att det kan göra oss sjuka om vi är alltför ensamma. En smärtsam kunskap detta isolerade år! Hjärnan ser till att vi föredrar att vara en del av en flock genom att ge oss en belöningsdusch av positiva hormoner när vi umgås och är sociala. Av någon anledning sparar hjärnan faktiskt energi när vi är involverad i nära relationer. Då ser hjärnan färre risker och problem än när vi är ensamma och sårbara.  Att ha många positiva sociala kontakter ökar inte bara vår lycka det kan också bidra till att vi presterar bättre på jobbet och kan till och med förlänga vårt liv. Desto större socialt stöd människor har desto mindre känslig…
Läs Mer
KÄNSLOREGLERINGEN PÅ TOPP VID 75 ÅRS ÅLDER

KÄNSLOREGLERINGEN PÅ TOPP VID 75 ÅRS ÅLDER

Blogg
Forskning har konstaterat att psykiskt välbefinnande ligger som högst en bra bit över de 70 och sjunker först efter 80-årsåldern. Till stor del har det visat sig bero på att äldre människor har en större förmåga till inre mental anpassning det vill säga att de har lättare att anpassa sig till nya situationer eller personer än yngre. De har också en mycket större förmåga att reglera sina känslor. Men varför vänta tills du blir 75? Öva upp din förmåga till känsloreglering redan nu! Välj att tolka situationer från nya synvinklar och det gör dig lyckligare. Att omtolka innebär inte att undertrycka känslor. Att omtolka handlar om att bli medveten om känslorna och välja hur du reagerar på dem. Öva på att omtolka situationer när de känns olustiga eller jobbiga! Det…
Läs Mer
OMTOLKA FÖR EN LJUSARE TILLVARO!

OMTOLKA FÖR EN LJUSARE TILLVARO!

Blogg
Vi befinner oss mitt i en pandemi som tagit ny kraft. Det kan kännas segt och ensamt att jobba hemifrån. Teamsmöten tröttar ut och inte nog med det så är vi mitt i en lång mörk årstid. Dystert. Dags att omtolka!  Våra emotionella reaktioner orsakas i grund och botten av hjärnans tolkningar eller värderingar av världen. Allt hjärnan kan veta, vet den inifrån sig själv. Men du har möjlighet att välja hur du tolkar varje given stund. Omtolkning utgår från premissen att “ovan molnen är himlen alltid blå” och handlar om att öva upp sig i att se det positiva i varje situation. Det handlar inte om att vara naiv utan att leta upp ljuset i mörkret. Omtolka så här: Stanna upp och bli medveten om dina negativa tankar. Fundera…
Läs Mer
ÄVEN LITE OVISSHET STRESSAR HJÄRNAN

ÄVEN LITE OVISSHET STRESSAR HJÄRNAN

Blogg
Hjärnan vill ha kontroll över framtiden. Både på kort och på lång sikt. Genom att förutspå kan den skydda dig mot  eventuella hot. Även lite ovisshet stressar hjärnan: Ett inställt tåg. En otydlig uppgift. En oviss plats. Var därför tydlig med: VAD, VAR, NÄR,  HUR, VEM och VARFÖR i mötet med andra människor. Kontroll skapar nämligen trygghet och minskar stress vilket ökar vår förmåga att lära och samarbeta.
Läs Mer
VAR ÄR DIN UPPMÄRKSAMHET IDAG??

VAR ÄR DIN UPPMÄRKSAMHET IDAG??

Blogg
Var har du din uppmärksamhet? Kanske på valet i USA? Kanske på vilka rekommendationer som gäller? Men kanske vill du egentligen ha fokus någon helt annan stans? Uppmärksamhet är grunden för hjärnans plasticitet. Ingen uppmärksamhet inget lärande. Hur är din vakenhetsgrad idag? Håller du fokus över tid?
Läs Mer
Distanskurs – Hjärnfokus på undervisning.

Distanskurs – Hjärnfokus på undervisning.

Blogg, Nyheter
I samarbete med Lärarinstitutet har vi skapat en distanskurs med "Hjärnfokus på undervisning". Du som bokar under oktober månad får 30% rabatt med koden Hajja10. Hjärnfokus på undervisning skapar goda förutsättningar för ett effektivt lärande.  Med kunskap om hjärnan och inlärning kan du förklara för dina elever varför det är så ansträngande och svårt att lära nytt och varför man gärna flyr från svåra utmaningar. Att hjärnan är plastisk är nära kopplad till vår syn på intelligens och förmågor – det som kallas för mindset. Distanskursen ger dig både den senaste kunskapen och konkreta verktyg om hjärnan och lärande. Teori kopplas till konkreta undervisningsstrategier som stärker elevers lärande och mindset. Läs mer och boka på Lärarinstitutets hemsida. Du får över 3 timmars videomaterial samt massor av övningar och kursmaterial. Du…
Läs Mer
VÄLMÅENDE ÖKAR HJÄRNANS KREATIVITET

VÄLMÅENDE ÖKAR HJÄRNANS KREATIVITET

Blogg, Nyheter
När du är på gott humör och känner dig väl till mods slappnar du av. När du är avslappnad sänks din vakenhetsgrad. Din hjärna slipper hålla fokus på farliga hot. Ett avslappnat tillstånd med mindre fokus medför faktiskt ett större idéflöde (divergent tänkande). Nu finns goda förutsättningar för hjärnan att koppla ihop gamla minnen på ett nytt sätt. Nya lösningar i sikte! Träffa en vän som får dig glad. Ta en lugn promenad eller ett avslappnat bad för att slappna av, må bra och öka kreativiteten.
Läs Mer