Corona och livslångt lärande!

Corona och livslångt lärande!

Blogg, Nyheter
Ett riktigt skitår tänker vi spontant när vi blickar bakåt och summerar året med Corona. Kaos, osäkerhet, inställda uppdrag, ensamt hemmajobb, obekanta digitala arenor har känts så tungt. Så vi skriver en lista över vad vi gjorde under året (inte vad vi strök): skrev en handbok i mindsetläste en kurs om kreativitet och innovation på Lunds universitetspelade in en digital utbildning för Lärarinstitutetskrev en bok i retorikkom med i “Talarnas”byggde en digital studiolärde oss digitala presentationsprogramföreläste digitalt oväntat mycketuppdaterade ett av våra läromedel - Svenska 2 Helt enkelt Med Corona frigjordes tid och kaos. En märklig kombination som lärde oss att acceptera att världen är föränderlig. Vi har lärt oss vikten av att inte göra motstånd utan istället följa med. Vad kan vi passa på att göra/lära när det inte…
Läs Mer
HYLLA EN VÄN OCH KÄNN LYCKA!

HYLLA EN VÄN OCH KÄNN LYCKA!

Blogg
När man länkar samman tankar, känslor och minnen med andra frigörs signalsubstansen oxytocin i hjärnan. Oxytocin kallas ibland för “det trygga sammanhangets kemi” och gör att man upplever en känsla av tillhörighet. Hjärnan trivs i en omgivning av sociala kvalitetsrelationer med trygg tillhörighet. Att hålla ett hyllningstal till en nära vän är ett fint sätt att länka samman tankar, känslor och minnen och stärka relationer. En bonus blir att både du och din vän förmodligen upplever en lyckokänsla som kanske varar ett bra tag. Våren är studentens, bröllopens och umgängets tid. Passa på att hylla en vän och känn tillhörighet och lycka!
Läs Mer
Kunskap – en förutsättning för kreativitet och innovation?

Kunskap – en förutsättning för kreativitet och innovation?

Blogg
Kunskap och kreativitet hör ihop, eller? Är det bättre att vara expert eller nybörjare för att komma på kreativa och innovativa idéer? Är kunskap grunden för kreativitet eller är den begränsande? Låt oss först reda ut definitionen av kreativitet. Kreativitet är en medfödd förmåga (som vi har i olika grad) och innebär att skapa något nytt och nyttigt - en superkraft i en extremt föränderlig värld då gamla lösningar sällan fungerar för att lösa nya problem.  Låt oss också klargöra att divergent tänkande är en viktig ingrediens för kreativitet. Divergent tänkande handlar om att hitta många nya och nyttiga lösningar på ett problem. För att hitta nya lösningar kombinerar du information på ett nytt sätt, som att du bygger med samma gamla legobitar men på ett nytt sätt. Har du…
Läs Mer
PROFFS EFTER 10 000 TIMMAR?

PROFFS EFTER 10 000 TIMMAR?

Blogg
Dags att utveckla dina färdigheter? Du kanske tvekar. Inte kan väl jag. Jo då. Alla kan bli bättre på att bli bättre! Hjärnans plasticitet och formbarhet grundar sig i att vi med fokus kan repetera och träna på det vi vill lära oss. På så sätt bildas stabila och effektiva kopplingar mellan hjärnceller. Men innan du börjar träna - ta hjälp av den framlidne kognitionsforskaren K. Anders Ericsson, professor vid Florida State University. Ericssons välkända studie om att det krävs 10 000 timmars träning för att bli expert eller mästare är många gånger feltolkad. För att bli expert räcker det inte med att starta klockan och efter 10 000 timmars träning räkna med att vara virtuos. Ericssons forskning visar att det snarare handlar om att använda timmarna på rätt sätt.…
Läs Mer
FLOW – ALLA VILL DIT MEN HUR GÅR DET TILL?

FLOW – ALLA VILL DIT MEN HUR GÅR DET TILL?

Blogg
Flow är det sköna tillståndet när du har total närvaro i en uppgift och är så inne i det du gör att du förlorar känslan för tid och rum. Men hur når du dit? Begreppet flow myntades 1975 av Mihaly Csikszentmihalyi numera professor i psykologi vid University of California. Han har forskat många år i ämnet och de viktigaste sakerna som krävs för att nå flow är enligt honom: 1. Uppgiften ska vara tillräckligt utmanande - inte för lätt och inte för svår. 2. Tydliga mål - du behöver veta exakt vad som ska göras och kunna mäta dina framsteg. 3. Omedelbar feedback - du vet direkt hur du har presterat. 4. Att du har möjlighet att koncentrera dig - ta bort distraktioner och se till att du är i…
Läs Mer
DÅLIGA LÄRSTRATEGIER

DÅLIGA LÄRSTRATEGIER

Blogg
De allra flesta av oss använder lärstrategin omläsning. Det innebär att man läser om en text flera gånger för att minnas den. Att man väljer en lärstrategi som är lågeffektiv istället för en högeffektiv kan bero på tre saker: 1. HABIT OF MIND: Har du klarat dina test/utmaningar med din lärstrategi så är incitamentet att förändra lärstrategi svagt. Du förlitar dig på tidigare studievanor eller kanske hellre, studie(o)vanor. 2. LÄTT ÄR RÄTT: Du baserar din strategi på hur lätt det är att processa information under inlärning. Lätt är rätt. Svårt är fel. När du sitter med en text framför dig kan du läsa den utan större ansträngning. Den enklare processen (läsa) upplevs alltså därför som mer effektiv. 3. BRISTANDE KUNSKAP: Du saknar kunskaper om effektiva lärstrategier. Då hänger allt på…
Läs Mer
Djupjobb = lärande

Djupjobb = lärande

Blogg
Att lära sig något är resultatet av djupjobb. För att lära dig svåra saker snabbt måste du fokusera intensivt utan att bli avbruten. Kanske tänker du “Jag är skicklig på att multitaska”. Multitasking och lärande är som eld och vatten. Multitasking och lärande är faktiskt fysiologiskt omöjligt. Läs vidare om hur hjärnan lär.  Svaret ligger i den isolerande fettvävnad (myelin) som växer kring hjärnceller (neuroner) och som får dem att reagera allt snabbare och med mindre energi. Enkelt uttryckt så blir du bättre på något när hjärnan utvecklar myelin kring relevanta neuron. Att ha lärt sig något och kunna det bra är att ha en välfungerande myelinproduktion. Det kräver fokuserad träning. När du tränar fokuserat triggas en viss krets i hjärnan, om och om igen, i ett slags isolerat tillstånd.…
Läs Mer
HÄNFÖRELSENS TID ÄR NU!

HÄNFÖRELSENS TID ÄR NU!

Blogg
I tider av påtvingade restriktioner och färre stora händelser finns det mer tid för hänförelse över det lilla. Hänförelse genererar inte bara en förhöjd glädje över livets små saker utan gör oss mer hjälpsamma, generösa och får oss att fatta mer etiska beslut! Hänförelse är den överväldigande känsla som kan uppstå i en vördnad för något större än oss själva. Att få gåshud över naturens storslagenhet eller ytan av ett förgängligt blad eller ett barns mjuka kind. Hur kan det vara så tänker kanske du? Bara för att jag hänförs av vacker fågelsång blir jag väl inte mer generös och hjälpsam? Jo, på sätt och vis. Professor Dacher Keltner vid Greater Good Sciences i Kalifornien forskar på hur hänförelse påverkar oss. Hänförelse är ett tillstånd där du riktar din uppmärksamhet…
Läs Mer
EINSTELLUNGEFFEKTEN – hindret i att lösa nya problem utifrån gamla erfarenheter

EINSTELLUNGEFFEKTEN – hindret i att lösa nya problem utifrån gamla erfarenheter

Blogg
Einstellungeffekten är den negativa effekt som uppstår när man utifrån gamla erfarenheter försöker lösa nya problem. Namnet kommer från tyskans ord för "inställning". Ett tillstånd där tidigare kunskap blir en belastning.  Det handlar om att dina tidigare erfarenheter hindrar din förmåga att tillämpa mer kreativa och originella tillvägagångssätt. Vi människor är vanemässiga till vår natur. När man har stor erfarenhet av något begränsar man lätt sitt tänkande baserat på tidigare erfarenheter. Att utöka sina kunskaper inom olika fält eller att samarbeta med någon inom ett annat fält kan ge nya och originella idéer. Arbetsgrupper som träffas och bollar idéer men har en jobbrelaterad mångfald gynnar gruppkreativiteten. Det innebär framförallt en variation i utbildning, profession yrkeserfarenhet och kunskap. Faktiskt inte att förväxla med bakgrundsmångfald i form av ålder, kön, personlighet och…
Läs Mer