Tänker du många negativa tankar kommer du att se andra saker än en person som tänker många positiva tankar. Hjärnan vill nämligen ha rätt och den kan inte skilja mellan fantasi och verklighet.
Tänker du: den här dagen kommer att bli riktigt tråkig kommer din hjärna att ägna hela dagen till att leta bevis på att dagen är trist och den blir trist. Så vad tror du händer om man hela tiden tänker: Det finns ingen framtid, jorden kommer ändå att gå under, allt kommer att gå åt helvete. Ja, då kommer hjärnan att släppa igenom bevis för att detta är sant och att du har rätt. Detta kommer förmodligen inte att få dig att satsa hårt i skolan, bygga långvariga relationer eller planera för framtiden – för det finns ju ingen. Så det är inte lönt.
Varje sekund tar hjärnan emot ungefär 11 miljoner informationsenheter, vilket är helt omöjligt för vårt medvetande att hantera. Bara runt 40 av dem når ditt medvetande, en mer hanterbar informationsmängd. Hur du uppfattar omvärlden beror alltså på vilken information som släpps igenom till ditt medvetande. Eftersom hjärnan försöker få ny information att passa in i dina mentala ramverk kommer den att släppa igenom information som stämmer överens med och bekräftar ramarna som ett filter.
Ramverket styrs av sådant som är viktigt för dig just nu. Hjärnan tror att det som du fokuserar mest på är det som är viktigast för dig. Tänker du mycket på att jorden kommer att gå under så tror hjärnan att det är viktigt för dig att veta mycket om jordens undergång och släpper igenom den informationen. Om du inte blir uppmärksammad på positiva och fina saker kommer du inte att se dem även om de är där eftersom ditt ramverk har sållat bort dem för att de bedömts som ointressanta för dig.
Om vi vuxna vill att våra barn och ungdomar ska känna hopp, glädje och framtidstro måste vi göra dem medvetna om dessa tankar och få deras ramverk att uppmärksamma positiva saker. Positiva barn blir positiva ungdomar som jobbar för en positiv framtid. Det finns inget naivt över detta. De får sin dos av dyster realism ändå. Garanterat. Låt oss istället hjälpas åt att skapa glädje. Av någon anledning tycks många i skolan tro att det är deras plikt att låta ungarna läsa så många dystopier man hinner. Det är det inte! Det är tvärtom vår plikt att ge barn och unga framtidstro och kunskapshunger. Det är vår plikt att låta deras hjärtan klappa med friska slag för att den ljusnande framtiden är deras!
Så snälla sluta läs dystra dystopier som bekräftar att allt kommer att gå åt skogen och leta fram de där böckerna med framtidstro, glädje och lyckliga slut. Våga vägra dystra dystopier!
Vill du lära dig mer om mentala ramverk och hur våra tankar påverkar känslor, agerande och potential – boka en föreläsning om mindset!