Solen och värmen är äntligen här! Kanske känner du dig positiv i sinnet? Bär med dig den positiva känslan in i klassrummet. Vi vet att känslor är oerhört viktiga i ett lärande eftersom positiva känslor frigör dopamin som i sin tur skärper koncentrationen och gör dig mer öppen, nyfiken och kreativ. Men om du trots den yttre värmen kliver in i klassrummet dyster till sinnes – spelar det någon roll?
Våra spegelneuroner, det vill säga hjärnceller som är specialiserade på att härma det vi ser andra uppleva, hjälper oss att förstå och förutsäga andra människor. En del spegelneuroner sätts igång av känslor och de ger samma nervsignaler för den egna känslan som du får när du ser ett annat ansikte som uttrycker känslan. Känslor smittar. Någon ler mot dig och du ler tillbaka.
Att kommunicera med ansiktet är utomordentligt effektivt. Det tar runt en fjärdedels sekund från det att någon rynkar ögonbrynen till att signalerna når känslohjärnan. Innan du ens har hunnit tänka efter har kroppen förberett dig för att möta faran. Lika snabbt scannar hjärnan av kroppsspråket hos den du möter. Vi påverkas helt klart av andras ansiktsuttryck och kroppsspråk.
Betyder det att vi borde möta våra elever med påklistrade leende och öppna handflator från den första till den sista lektionen? Nja, vi är ju inte mer än människor men vi kan nog vinna på att stanna upp innan vi gör entré i klassrummet. Kanske hinner och orkar vi sänka axlarna, röra oss långsammare och fyra av ett leende mot vår omgivning. Då signalerar vi att faran är utom synhåll och de vi möter behöver inte förbereda sig på att fly eller fäkta och vi kan få en lugn start på lektionen. Kanske värt ett leende …