THE HEALTHY MIND PLATTER – EN TALLRIKSMODELL FÖR HJÄRNAN

Hajja.nu / Blogg / THE HEALTHY MIND PLATTER – EN TALLRIKSMODELL FÖR HJÄRNAN

Neurovetenskapen har identifierat sju delar eller aktiviteter som hjärnan behöver för att fungera som bäst. Aktiviteterna behövs såväl för vårt mentala välbefinnande som för att hjärnan ska kunna arbeta effektivt. Hjärnan behöver faktiskt skifta mellan de olika medvetandetillstånden flera gånger varje dag, även om det är korta stunder. 

De sju delarna är: paustid, rörelsetid, fokustid, lektid, social tid, tanketid och sovtid. I detta inlägg håller vi fokus på paustid och rörelsetid. Två delar som har blivit ännu viktigare i vårt självledarskap sedan många av oss nu jobbar på distans.

PAUSTID

Man kanske skulle kunna tro att det blir fler och längre pauser när man arbetar i sitt hem men många gånger är det tvärtom. När dagen inte bryts av naturliga fikapauser och småprat med kollegor är det lätt hänt att man blir sittande vid datorn även efter man har hämtat sitt kaffe.

En riktig paus för hjärnan innebär att man inte passar på att kika på facebook och instagram. Tvärtom med så mycket daglig uppkoppling behöver hjärnan mer än någonsin få vara i ett “offline läge” av inaktivitet. Paustid uppstår när man låter tankarna vandra. När man dagdrömmer, sitter och tittar rakt ut och inte riktar sin uppmärksamhet på något särskilt. Det som är så viktigt med pausen är att i det här inaktiva tillståndet av vaken vila eller dagdrömmande produceras ofta bättre beslut än när man ägnar sig åt logiska resonemang eller grubblande. Det har att göra med att nya omedvetna kopplingar dras mellan hjärnceller när tankarna vandrar fritt och är därför en viktig del i självledarskapet och kan få stora konsekvenser.

RÖRELSETID

Fysisk aktivitet är bra för både kropp och själ och har även en mängd positiva effekter på din hjärna. När du rör på dig och motionerar, ger det effekter på Hippocampus som är aktiv när du skapar nya minnen. Redan i 25-års åldern börjar tyvärr hippocampus krympa med ungefär 1% per år men när du ägnar sig åt fysisk aktivitet växer den! Bara genom att promenera tre gånger i veckan i 45 minuter under ett år kunde forskare konstatera att Hippocampus istället för att krympa tvärtom hade växt med 2%. Promenadgruppen hade på så sätt föryngrat sin hjärna med två år till skillnad från en kontrollgrupp som under samma tid istället stretchade och där hippocampus krympte 1% som under ett vanligt åldrande.

Dessutom ökar fysisk aktivitet både koncentrationsförmågan och kreativiteten. Individer med god kondition presterar betydligt bättre än de med dålig kondition på koncentrationstester. Liknande resultat har flertalet gånger uppmätts när det gäller kreativitet men då spelar det mindre roll om man har god kondition eller ej. Här är rörelse en färskvara och kan istället mätas i en kraftfull effekt i 1-2 timmar direkt efter rörelsepasset för att därefter klinga av.

Sammanfattningsvis är det av största vikt att du i ditt självledarskap tar regelbundna pauser för att nå bättre beslut och ser till att promenera eller springa före, efter eller under din arbetsdag för att förbättra ditt minne, din koncentrationsförmåga och kreativitet.