HJÄRNFOKUS PÅ INFORMATIONSÖVERFLÖDET

  • Start
  • Blogg
  • HJÄRNFOKUS PÅ INFORMATIONSÖVERFLÖDET

Du har fått i uppgift att inom kort presentera en handlingsplan för en ny digital plattform. Du läser igenom en gammal rapport om plattformen och du sneglar på tre andra beskrivningar av den. Samtidigt tänker du att du har jobbat med en liknande uppgift för en tid sen. Du har svårt att fokusera på texten och hela uppgiften känns rörig. Inte så konstigt. Ditt begränsade arbetsminne är fullt och du behöver avlasta det för att kunna tänka klart. 

Arbetsminnet är platsen för ditt medvetna tänkande. Där finns det du tänker på. Man kan likna arbetsminnet vid en hall i ett hus. I hallen hamnar information utifrån, som du riktar din uppmärksamhet mot, kanske en rapport eller en kollegas berättelse om helgens bravader. Precis som i en vanligt hall är även arbetsminnet begränsat till sin yta vilket innebär att du kan lagra en ganska liten mängd information där. Man brukar prata om runt sju informationsenheter. En del forskare menar att det är så lite som fyra. 

Förutom att information som du uppmärksammar i din omgivning hamnar i hallen, hamnar även information “inifrån” i hallen såsom ditt minne av gårdagens arbete, att du ogillar tidspress eller att kortkommandot för att kopiera är “ctrl+c” . Man kan likna det vid att du plockar fram lagrad information från det stora huset (ditt långtidsminne) och lägger den i den lilla hallen (arbetsminnet). 

Arbetsminnets begränsade yta ställer till det för dig i ditt tänkande. Att det är begränsat innebär att tänkandet blir svårare ju mindre utrymme som finns kvar. När du ska hantera stora mängder information kan du “krympa” informationen så att du håller färre ideer samtidigt i arbetsminnet. På så vis avlastar du arbetsminnet. 

 

Avlasta arbetsminnet – förenkla komplex information 

Förenkla handlar om att sammanfatta ett komplext skeende, en komplex idé eller en komplex uppgift, det vill säga en stor mängd information som tar mycket plats i arbetsminnet. När du förenklar går du från detaljer till helhet och du bryter ner komplicerade idéer till grundläggande beståndsdelar.

Att förenkla utgår från samma princip som ett storyboard när man skapar film. Varje bild är ju egentligen en sammanfattning av komplex information. Men bilderna hjälper dig att få överblick. En komplex berättelse hade kunnat förenklas till följande beståndsdelar: En apa försvinner från ett zoo, mästerdetektiven får i uppgift att hitta honom, misstankarna riktas mot Krokodilen men det visar sig att Zombie är den riktiga förövaren.

Istället för att omdisponera ett helt filmmanus kan du enkelt flytta runt teckningarna. När du förenklar komplicerade idéer till några få begrepp blir det lättare att handskas med begreppen både i ditt eget medvetna tänkande men också i andras. Detta eftersom du frigör utrymme i arbetsminnet. Så omvandla den komplexa informationen kring handlingsplanen för den nya digitala plattformen till ett fåtal bilder. Då finns resurser kvar för att kunna hitta nya perspektiv på din “story” och du kan enkelt lägga till eller dra ifrån.

Vad kan du skapa för story i ditt arbete idag för att avlasta arbetsminnet? 

 

Dela inlägg:

Fler inlägg: