ATT LÄRA GENOM SAMMANHANG 

 

Många av oss har massor av kunskap om det som kallas för “onödigt vetande”. Vem som vann melodifestivalen 1977 eller vilka som har gått till final i fotbolls VM de senaste 30 åren. Någon kan alla sjöar och vattendrag i Tyskland och en tredje kan rabbla alla presidenter i USA. Däremot kan man uppleva att man har jättesvårt för att lära sig spanska glosor eller hur Sveriges riksdag egentligen fungerar.

Det som är så intressant är att ju mer vi kan ju lättare är det att koppla på ny kunskap. All inlärning handlar ju om att skapa kopplingar mellan något du redan kan och något nytt. Därför är det lättare att lära sig mer där du redan har ett stort sammanhang än i ett område där du inte har så mycket att haka upp det nya på.

När vi lär oss något nytt uppstår nya kopplingar mellan hjärnceller som inte aktiverats tillsammans förut. Att lära sig något nytt handlar om att få in det nya i ett sammanhang du redan känner till – skapa kopplingar mellan något du redan kan och det nya. För att göra detta måste vi få tid att hinna reflektera, förstå och koppla.

Att ta en tankepaus är en ovärderlig inlärningsstrategi. Att tänka på både när man lär ut och lär in!

Dela inlägg:

Fler inlägg: